Julia Mori, PD Dr.
Kategorie Personen
Senior Researcher
- Telefon
- +41 44 317 12 47
- julia.mori [at] hfh.ch
- Raum
- 227
- Institut
-
- Institut für Verhalten, sozio-emotionale und psychomotorische EntwicklungsförderungZum Institut
Profil
- Seit 02/2025: Senior Researcher, Institut für Verhalten, sozio-emotionale und psychomotorische Entwicklungsförderung, Interkantonale Hochschule für Heilpädagogik (HfH), Zürich
- Seit 10/2018: Advanced Postdoc, Abteilung Schul- und Unterrichtsforschung, Institut für Erziehungswissenschaft, Universität Bern, Bern
- Seit 10/2021: Projektleiterin, SNF-Projekt Wohlbefinden in der Schule in der Schweiz (WESIR, 2021–2025), Universität Bern, Bern
- Seit 06/2022: Expertin für kantonale Maturitätsprüfungen, Zusatzfach Pädagogik/Psychologie, Kanton Bern
- 2021 – 2023: Vertreterin des Mittelbaus des Instituts für Erziehungswissenschaft, Universität Bern
- 09/2019 – 08/2023: EARLI SIG 8 Co-Koordinatorin, European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Special Interest Group 8 Motivation und Emotion
- 2011 – 2014: Englischlehrerin, Kindergarten, Primar- und Sekundarschulen
Ausbildung
- 09/2024: Lead Auditor Training, ISO 9001:2015 - Training for IRCA Quality Management System Auditor/ Lead Auditor
- 10/2023: Habilitation, Habilitationsschrift: »It’s not all about academic achievement”: Understanding socio-emotional aspects of school life. Venia Docendi in Erziehungswissenschaft, Institut für Erziehungswissenschaft, Universität Bern
- 08/2022 – 08/2024: Master of Business Administration (MBA), Universität St.Gallen (HSG)
- 09/2017 – 09/2019: Certificate of Advanced Studies (CAS) Hochschullehre, Universität Bern
- 10/2018: Promotion, Thema der Dissertation: Investigating the school alienation phenomenon during primary and secondary education: Developmental trends, causes, and consequences, SNF-Projekt: School Alienation in Switzerland and Luxembourg (SASAL). Betreuung: Prof. Dr. Tina Hascher, Abschluss: Promotion (Dr. phil.), summa cum laude, Universität Bern
- 03/2014 – 09/2015: Master of Education Empirische Bildungsforschung, Thema der Masterarbeit: The effect of parental support for learning mathematics on students’ motivation to learn mathematics (PISA Daten), School of Education, Technische Universität München, Prof. Dr. Tina Seidel
Forschung zu
- Wohlbefinden, Resilienz und Gesundheitsförderung in der Schule und Lehrer:innenbildung
- Motivation und Lernen in der Schule
- Sozio-emotionale Lehr- und Lernfaktoren
- Soziale Beziehungen in der Schule
- Schulentfremdung
- Interventionsforschung
Zeitschriftenartikel (peer-reviewed)
- (2024).Editorial: Equitable Learning Environments and Teacher Education.Frontiers in Education,(1385359).
- (2024).Error climate and alienation from teachers: A longitudinal analysis in primary school.British Journal of Educational Psychology.
- (2024).Navigating the paradox between professional challenges and teacher well-being: The role of strategies within the resilience process.Frontline Learning Research,12(4).
- (2024).Student well-being, perceived teacher error management, and perceived teacher justice.Learning and Instruction,92(101901).
- (2024).The role of students’ perceived teacher support in student motivation: A longitudinal study of student motivation profiles.International Journal of Educational Research Open,7(100395).
- (2024).The role of teacher–student relationships and student–student relationships for secondary school students’ well-being in Switzerland.International Journal of Educational Research Open,6(100318).
- (2023).Career development of early-career researchers via distributed peer mentoring networks.Merits,3(3),569–582.
Bücher und Buchbeiträge
- (2024).Teacher and student well-being: Theoretical reflections and perspectives.In G. Hagenauer, R. Lazarides, & H. Järvenoja (Hrsg.),EARLI Book Series: Motivation and emotion in learning and teaching across educational contexts – Theoretical and methodological perspectives and empirical insights(S. 114–127).Routledge.
- (2023).Switzerland: Access to Secondary Education.In S. Huber, S. Denzler, & M. T. Tatto (Hrsg.),BECS Bloomsbury Education and Childhood StudiesBloomsbury Publishing.
- (2023).Switzerland: Assessment in Secondary Education.In S. Huber, S. Denzler, & M. T. Tatto (Hrsg.),BECS Bloomsbury Education and Childhood StudiesBloomsbury Publishing.
- (2023).Switzerland: Bilingualism and Multilingualism in Secondary Education.In S. Huber, S. Denzler, & M. T. Tatto (Hrsg.),BECS Bloomsbury Education and Childhood StudiesBloomsbury Publishing.
- (2023).Switzerland: Curriculum in Secondary Education.In S. Huber, S. Denzler, & M. T. Tatto (Hrsg.),BECS Bloomsbury Education and Childhood StudiesBloomsbury Publishing.
- (2023).Switzerland: Government, Policy and the Role of the State in Secondary Education.In U. Klein, & M. T. Tatto (Hrsg.),BECS Bloomsbury Education and Childhood Studies.Bloomsbury Publishing.
- (2023).Switzerland: Overview of Secondary Education.In S. Huber, S. Denzler, & M. T. Tatto (Hrsg.),BECS Bloomsbury Education and Childhood StudiesBloomsbury Publishing.
Konferenzbeiträge
- Reziproke Zusammenhänge zwischen schulischem Wohlbefinden, Engagement und Schulleistungen von Schweizer Sekundarschüler:innen[Konferenzvortrag].Conference of Society for Empirical Educational Research (GEBF),Mannheim, Germany.
- (2024).Play My Math: First development cycle of an edtech tool supporting the teaching and learning of fractions through music in algebraic notation.In R. Ferreira Mello, N. Rummel, I. Jivet, G. Pishtari, & J. A. Ruipérez Valiente (Hrsg.),Technology Enhanced Learning for Inclusive and Equitable Quality Education,241–246.
- (2024).Play My Math: Second development cycle of an EdTech tool supporting the teaching and learning of fractions
through music in algebraic notation.In Y. P. Cheng, M. Pedaste, E. Bardone, & Y. M. Huang (Hrsg.),International Conference on Innovative Technologies and Learning,44–53. - Wohlbefinden in der Schule[Poster].Schulpsychologiekongress,Biel, Schweiz.
- Longitudinal interactions of Swiss secondary school students’ well-being, engagement, and achievement[Konferenzvortrag].International Conference on Motivation (ICM),Bern, Switzerland.
- Die Rolle von Eltern, Gleichaltrigen und Lehrpersonen bei der Schulentfremdung[Konferenzvortrag].Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF),Osnabrück, Germany.
- Fostering resilience: A qualitative exploration of experiences with a learning platform[Konferenzvortrag].International Conference on Motivation (ICM),Bern, Switzerland.
Andere Referate/Vorträge (im Berufsfeld, Vorlesung an Hochschule etc.)
- Wohlbefinden der Schülerinnen und Schüler: Keynote.Konferenz «Volksschule von heute und morgen: Herausforderungen und Handlungsfelder»,Zürich, Schweiz.
- Well-being in School: How to make well-being an integral part of school life?: Keynote.EARLI JURE Conference,Thessaloniki, Griechenland.
- Well-being in School among Young Adolescents: Keynote.DAAD, the National Agency Erasmus+ School Education, European Union, the Greifswald University Club,Greifswald, Deutschland.
- Realising sustainable conditions for teachers’ well-being: Keynote.Well-Being Incubator: Workshop - Realising sustainable conditions for teachers' well-being, European University for Well-Being (EUniWell),online.
Öffentlichkeitsarbeit
- (2024, August 24).«Wer sich wohl und zugehörig fühlt, lernt besser».UniAktuell: The online magazine of the University of Bern.
- (2024, Juni 24).Fürs Leben wohlfühlen.NZZ am Sonntag.
- (2023, August 23).Wie wird die Schule zu einem glücklichen Ort?Das Schweizer ElternMagazin Fritz+Fränzi.
- (2022, April 1).What makes a happy school?Blog on Learning and Development (BOLD), Jacobs Foundation.
- (2022, Januar 13).What makes a happy teacher?Blog on Learning and Development (BOLD), Jacobs Foundation.