Julia Mori, PD Dr.

Kategorie Personen

Senior Researcher

Telefon
+41 44 317 12 47
E-Mail
julia.mori [at] hfh.ch
Raum
227
Institut
  • Institut für Verhalten, sozio-emotionale und psychomotorische EntwicklungsförderungZum Institut

Profil

LinkedIn | ORCiD 
 

  • Seit 02/2025: Senior Researcher, Institut für Verhalten, sozio-emotionale und psychomotorische Entwicklungsförderung, Interkantonale Hochschule für Heilpädagogik (HfH), Zürich
  • Seit 10/2018: Advanced Postdoc, Abteilung Schul- und Unterrichtsforschung, Institut für Erziehungswissenschaft, Universität Bern, Bern
  • Seit 10/2021: Projektleiterin, SNF-Projekt Wohlbefinden in der Schule in der Schweiz (WESIR, 2021–2025), Universität Bern, Bern
  • Seit 06/2022: Expertin für kantonale Maturitätsprüfungen, Zusatzfach Pädagogik/Psychologie, Kanton Bern
  • 2021 – 2023: Vertreterin des Mittelbaus des Instituts für Erziehungswissenschaft, Universität Bern
  • 09/2019 – 08/2023: EARLI SIG 8 Co-Koordinatorin, European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Special Interest Group 8 Motivation und Emotion
  • 2011 – 2014: Englischlehrerin, Kindergarten, Primar- und Sekundarschulen

Ausbildung

  • 09/2024: Lead Auditor Training, ISO 9001:2015 - Training for IRCA Quality Management System Auditor/ Lead Auditor
  • 10/2023: Habilitation, Habilitationsschrift: »It’s not all about academic achievement”: Understanding socio-emotional aspects of school life. Venia Docendi in Erziehungswissenschaft, Institut für Erziehungswissenschaft, Universität Bern
  • 08/2022 – 08/2024: Master of Business Administration (MBA), Universität St.Gallen (HSG)
  • 09/2017 – 09/2019: Certificate of Advanced Studies (CAS) Hochschullehre, Universität Bern
  • 10/2018: Promotion, Thema der Dissertation: Investigating the school alienation phenomenon during primary and secondary education: Developmental trends, causes, and consequences, SNF-Projekt: School Alienation in Switzerland and Luxembourg (SASAL). Betreuung: Prof. Dr. Tina Hascher, Abschluss: Promotion (Dr. phil.), summa cum laude, Universität Bern
  • 03/2014 – 09/2015: Master of Education Empirische Bildungsforschung, Thema der Masterarbeit: The effect of parental support for learning mathematics on students’ motivation to learn mathematics (PISA Daten), School of Education, Technische Universität München, Prof. Dr. Tina Seidel

Forschung zu

  • Wohlbefinden, Resilienz und Gesundheitsförderung in der Schule und Lehrer:innenbildung
  • Motivation und Lernen in der Schule
  • Sozio-emotionale Lehr- und Lernfaktoren
  • Soziale Beziehungen in der Schule
  • Schulentfremdung
  • Interventionsforschung

Zeitschriftenartikel (peer-reviewed)

Bücher und Buchbeiträge

Konferenzbeiträge

  • Schnell, J., Saxer, K., Mori, J., & Hascher, T.
    Reziproke Zusammenhänge zwischen schulischem Wohlbefinden, Engagement und Schulleistungen von Schweizer Sekundarschüler:innen
    [Konferenzvortrag].
    Conference of Society for Empirical Educational Research (GEBF),
    Mannheim, Germany.
  • Roldan-Roa, E., Roldan-Roa, É. B., Raave, D. K., van Herwegen, J., Politimou, N., Mukherjee, S., Colasante, T., Malti, T., Mori, J., & Specht, M.
    (2024).
    Play My Math: First development cycle of an edtech tool supporting the teaching and learning of fractions through music in algebraic notation.
    In R. Ferreira Mello, N. Rummel, I. Jivet, G. Pishtari, & J. A. Ruipérez Valiente (Hrsg.),
    Technology Enhanced Learning for Inclusive and Equitable Quality Education,
    241–246.
  • Roldan-Roa, E., Roldan-Roa, É. B., Raave, D. K., van Herwegen, J., Polytimou, N., Mukherjee, S., Colasante, T., Malti, T., & Mori, J.
    (2024).
    Play My Math: Second development cycle of an EdTech tool supporting the teaching and learning of fractions
    through music in algebraic notation.
    In Y. P. Cheng, M. Pedaste, E. Bardone, & Y. M. Huang (Hrsg.),
    International Conference on Innovative Technologies and Learning,
    44–53.
  • Saxer, K., Schnell, J., Mori, J., & Hascher, T.
    Wohlbefinden in der Schule
    [Poster].
    Schulpsychologiekongress,
    Biel, Schweiz.
  • Schnell, J., Saxer, K., Mori, J., & Hascher, T.
    Longitudinal interactions of Swiss secondary school students’ well-being, engagement, and achievement
    [Konferenzvortrag].
    International Conference on Motivation (ICM),
    Bern, Switzerland.
  • Mori, J.
    Die Rolle von Eltern, Gleichaltrigen und Lehrpersonen bei der Schulentfremdung
    [Konferenzvortrag].
    Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF),
    Osnabrück, Germany.
  • Guidon, I., Krummenacher, I., Hascher, T., & Mori, J.
    Fostering resilience: A qualitative exploration of experiences with a learning platform
    [Konferenzvortrag].
    International Conference on Motivation (ICM),
    Bern, Switzerland.

Andere Referate/Vorträge (im Berufsfeld, Vorlesung an Hochschule etc.)

  • Mori, J.
    Wohlbefinden der Schülerinnen und Schüler: Keynote.
    Konferenz «Volksschule von heute und morgen: Herausforderungen und Handlungsfelder»,
    Zürich, Schweiz.
  • Mori, J.
    Well-being in School: How to make well-being an integral part of school life?: Keynote.
    EARLI JURE Conference,
    Thessaloniki, Griechenland.
  • Mori, J.
    Well-being in School among Young Adolescents: Keynote.
    DAAD, the National Agency Erasmus+ School Education, European Union, the Greifswald University Club,
    Greifswald, Deutschland.
  • Mori, J.
    Realising sustainable conditions for teachers’ well-being: Keynote.
    Well-Being Incubator: Workshop - Realising sustainable conditions for teachers' well-being, European University for Well-Being (EUniWell),
    online.

Öffentlichkeitsarbeit