RedeflussKompass 3.0 and Stotterkompass 1.0 in complementary use
Category Project
Ausgangslage und Ziele
The RedeflussKompass (RfK) [speech fluency compass] belongs to the family of compasses that were constructed as screening tools for language disorders, speech disorders and speech fluency disorders (Braun & Steiner, 2012a, 2012b; Braun, 2012). Using a complex mixed-methods research approach, the quality and practicality of a second version of the RfK, RfK 2.0, was examined (Kohler, 2014, 2015a, 2015b; Kohler & Braun, 2015). As a result of the research, a user-oriented set of tools was proposed that consists of a further development of the RfK, RfK 3.0, for laypersons (such as parents, teachers) and a newly designed tool, StotterKompass 1.0 [stuttering compass], which has been adapted to the basic knowledge of speech-language therapists who are not stuttering specialists. The aim now is to examine these two complementary tools empirically.
Project Management
Facts
-
Duration01.201608.2019
-
Project number
4_11.2
Project Team
- Reto Schürch
Publications
- (2019).Einsatz von RedeflussKompass 3.0 zur Früherkennung und StotterKompass zur Ersterfassung/Erstberatung.Forschung Sprache,3,3–24.
- Digitale Transformation in der Stottererkennung.ICT in der Heilpädagogik,Zürich, Schweiz.
- (2021).Praxisnah und wissenschaftlich fundiert dem beginnenden Stottern begegnen.Logopädieschweiz ,4,31–33.
- Borderline Stottern - was ist das?[Konferenzvortrag].Stottern - Wenn die Gedanken fliessen und die Sprache stockt,Rohrschach, Schweiz.
- (2023).Borderline Stottern - was ist das? Sinnhaftigkeit und Grenzen dieses Begriffs.logopädieschweiz,(1),23–34.
- (2020).Der Einsatz von RedeflussKompass und StotterKompass in der Pädiatrie.Kinder & Jugendarzt. Zeitschrift des Berufsverbandes der Kinder- und Jugendärzte e.V.,51(09/20),618–622.